loading...
بـانـوکـده
کتاب های آموزش خیاطی سیما عمرانی

admin1 بازدید : 3733 جمعه 03 مرداد 1393 نظرات (0)

بانوکده


التهاب يا حساسيت پوستي به رنگ هاي مورداستفاده يكي از اولين علائم واكنش بدن به جسم خارجي يعني رنگ مورد استفادهدر تاتوست. حساسيت يا آلرژي، اگر چه واكنش طبيعي سيستم ايمني بدن به مادهاي خارجي بوده و تا چند روز پس از تاتو عادي است، اما اگر خود به خود رفعنشود، مشكلات جدي به دنبال خواهد داشت

حساسيت، ابتدا با تورم خفيف آغاز وسپس شديد شده و با خارش، جوش هاي ريز در محل(عفوني يا غيرعفوني) و بروز تبدر محلتاتوهمراه مي شود و به كهير منتهي مي شود. اگر درمان تا اين مرحله پاسخگونبوده و علائم ذكر شده مخصوصاً كهير درمان نشود، منجر به " آنافيلاكسي" ياهمان "حساسيت شديد بدن" با علائمي چون تنگي نفس، رنگ پريدگي و کولاپس (رويهم خوابيدن و جمع شدن عروق) مي شود.

از ديگر مشكلات و بيماري هاي ايجاد شدهدر بدن به دليل تاتوي آلوده و نامناسب مي توان به عفونت و آب كشيدگي محلتاتو در صورت عدم رعايت نكات بهداشتي پس از تاتو، زخم (Scar)، ابتلا بهبيماري هايي چون هپاتيت B ، هپاتيت C ، سل، كزاز و ايدز (AIDS) اشاره كرد.


مهم ترين نکته در ارتباط با تاتو


رعايتنكات بهداشتي در حين كار و پس از آن مهم ترين مساله مي باشد. واكنش هايآلرژيك يا حساسيتي نسبت به رنگ مورد استفاده يا سوزن، نه تنها در روزهايابتدايي، بلكه گاهي تا مدت ها پس از تاتو كردن همراه شخص خواهد بود. مخصوصاً اگر از رنگ قرمز استفاده شود، اين حساسيت شديدتر و جدي تر است. عفونت هاي مختلف ممكن است تنها به صورت درد و تورم و يا عفونت هاي چركيبروز كرده و ترشحاتي از محل تاتو خارج شود.

زخم (Scar) يكي از مشكلات شايع، مخصوصاًدر صورت بروز عفونت در محل يا استفاده از اشياي نوك تيز غير از سوزنالكتريكي است. گذشته از اين موارد، هپاتيت نوع  B،و  D، سيفليس، ايدز،زگيل و تبخال از خطرناك ترين بيماري ها در اثر انجام تاتوي غير بهداشتياست.

سوزن الكتريكي، ضدعفوني نكردن پوست بدنقبل از شروع تاتو، دست هاي آلوده شخص تاتوكننده و... همگي عوامل مهمي درجهت انتقال بيماري هاي واگيردار از فردي به فرد ديگر است. اما در اين بين "سوزن الكتريكي" مهم ترين عامل در انتقال بيماري است.
از آنجا كه نظارتدقيقي بر نحوه عملكرد مراكز انجام تاتو وجود ندارد، مسايل بهداشتي نيز بهراحتي ناديده گرفته مي شوند، به ويژه عدم تعويض سوزن يكي از مهم ترين دلايلانتقال بيماري از فردي به فرد ديگر است.

علاوه بر تاتوي دايمي كه در آن از رنگهاي شيميايي استفاده مي شود، امروزه نوع ديگري از تاتو به نام "تاتوي هنايا مهندي" رايج شده كه در آن تنها از رنگ هاي گياهي به جاي رنگ هاي شيميايياستفاده مي شود. اما به دليل عدم اطمينان از گياهي بودن رنگ ها، اين نوعتاتو توسط FDA  يا "سازمان بين المللي غذا و دارو" ممنوع اعلام شده است.

به عقيده بسياري از پزشكان و روانشناسانافرادي كه فقط براي تزيين و زيبايي دست به تاتو زده و به اصطلاح تاتويدكوراتيو(تزئيني) انجام مي دهند، افرادي تنوع طلب بوده و از اين رو دايماًدر حال تغيير رنگ يا مدل تاتوي خود و يا از بين بردن نقوش قبلي و تاتويجديد هستند.


از بين بردن تاتو


پزشكان با استفادهاز سه روش ليزر، جراحي و لايه برداري پوست (dermabrasion) اقدام به از بينبردن تاتو مي كنند. اگرچه اين روش ها براي از بين بردن تاتوهاي درماني، درصورت بروز اشكال نيز استفاده مي شوند، اما اغلب در از بين بردن تاتوهايدكوراتيو(تزئيني) كاربرد دارند.

ليزر، جديدترين روش درماني براي از بينبردن نقوش تاتو شده در سطح بدن است. جراحي، براي انواع كوچك تاتو استفادهشده و براي انواع بزرگ و بسيار رنگي كاربرد ندارد.

لايه برداري از پوست (dermabrasion) نيز براي تاتوهاي سطحي كاربرد داشته و راهي براي از بين بردن اين نوع تاتوهاست.

علاوه برآن مي توان از روش هايي چون كوتريزاسيون و پيوند پوست براي از بين بردن تاتو استفاده كرد.

بسياري از روش هاي مورد استفاده در ازبين بردن تاتو كه در جوامع غربي رايج است، در ايران نيز كاربرد داشته وپزشكان ايراني نيز به اين روش ها آگاه هستند.

"ليزر" بهترين روش براي از بين بردنتاتو، با حداقل عوارض جانبي است. اين روش به خصوص در تاتوهاي وسيع و رنگيبسيار مناسب است. اما نكته مهم، توجه به "نوع ليزر" انتخابي براي از بينبردن رنگ هاي مختلف تاتو است. در واقع هر نوع ليزر مخصوص از بين بردن يك،دو يا چند رنگ خاص بوده و بر رنگ هاي ديگر بي اثر است. نكته ديگر، توجه بهرنگ است. رنگ قرمز، زرد و سبز به سختي و ديرتر از رنگ هاي ديگر و رنگ هايمشكي و آبي سريع تر و بهتر از بقيه رنگ ها به درمان پاسخ داده و محو ميشوند و در نهايت اين كه عمق تاتو نيز بسيار مهم است. به طوري كه هر چه عمقتاتو بيشتر باشد، نياز به اشعه براي درمان بيشتر است. با اين همه درمان ومحو كامل تاتو امكان پذير نبوده و براي از بين بردن آن به جلسات متعدد ليزردرماني نياز است كه بي شك هزينه فراواني را نيز در برخواهد داشت.


خود درماني ها و عوارض ناشي از آن ها


متأسفانهبرخي براي از بين بردن تاتو به جاي مراجعه به پزشك، از روش هاي كاملاً غيربهداشتي و يا شايد غيرانساني مثل استفاده از سيگار داغ يا جسم داغ استفادهمي كنند! كه اين روش ها نه تنها تاتو را از بين نمي برند، بلكه عاملي برايايجاد زخم، سوختگي دايمي در محل، عفونت و... به شمار مي روند.

خود درماني هاي اينچنيني فقط بر مشكلاتشخص افزوده و او را با وضعي نامساعد روانه بيمارستان مي كند. در 90 درصدموارد درماني براي اين بيماران وجود نداشته و اثر زخم ناشي از تماس جسم داغيا سيگار با محل تاتو، تا پايان عمر باقي مي ماند كه شايد اين، كمترينعارضه اين خود درماني ها باشد.

شايد اگر تاتو كردن در ايران نيز مانندجوامع غربي به عنوان راهي براي درمان نقايص افراد نيازمند مطرح شده و به آناز منظري ديگر نگريسته شود، پيشرفت هاي چشمگيري نيز از طريق علمي در اينروش درماني ايجاد گردد.

پزشكان آمريكايي اخيراًبراي درمان نقايص ابرو، روش جديدي ارايه كرده اند كه در آن ابتدا محل موردنظر(ابرو) با تاتو مشخص شده و به اصطلاح "خط ابرو" براي فرد ايجاد مي شود وچهار هفته پس از اين مرحله در محل خط ابرو، جوانه مو كاشته و با رشد جوانههاي مو و ايجاد مو در خط ابرو، ابرو كاملاً ترميم مي شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
وب سایت بانوکده در اردیبهشت ماه سال 1392 با رویکرد ایجاد پایگاهی جامع برای بانوان ایران زمین شروع به کار کرد.در طی این سالها با پشتوانه نظرات شما بانوان عزیز کاستی ها را بهبود دادیم.امید است از مطالب بانوکده بهره برده و با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری فرمایید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • بانوکده را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
       

    کانال تماشا بانوکده     
    تبلیغات

    آمار سایت
  • کل مطالب : 2027
  • کل نظرات : 1378
  • افراد آنلاین : 22
  • تعداد اعضا : 2749
  • آی پی امروز : 395
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 792
  • باردید دیروز : 32
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 865
  • بازدید ماه : 2,440
  • بازدید سال : 12,898
  • بازدید کلی : 42,611,096
  • دانلود رایگان مجلات خیاطی

    تبلیغات

    آموزش چرم دوزی

    آموزش چرم دوزی