loading...
بـانـوکـده
کتاب های آموزش خیاطی سیما عمرانی

admin1 بازدید : 4588 شنبه 18 مرداد 1393 نظرات (0)

بانوکده

حالتی که از تأثیر چیزی در محیط اطراف در انسان به وجود می آید مانند تأثیر سرمای کولر یا گرمای بخاری که موجب سردی یا گرمی در انسان می شود را مزاج می نامند.....

اهمیّت شناخت مزاج

حفظ تعادل بدن از نظر مزاجی یعنی حفظ سلامتی و هرگاه به هر دلیلی بدن از این حالت تعادل خارج شود، گرمی، سردی، خشکی یا رطوبت در آن افزایش پیدا کرده و موجب بروز بیماری می شود. همچنین نوع تغذیه، پوشاک، خواب و بیداری، حالت های عصبی، روانی و... ارتباط مستقیمی با حالات طبیعی یا مزاجی هر فرد دارد. بنابراین برای داشتن زندگی سالم و موفق، همه ی ما نیازمند شناخت مزاج یا طبیعت خود هستیم.
برای این که یک فرد تغذیه ی مناسبی داشته باشد حتماً باید از نوع مزاج خود، محیط جغرافیایی که در آن زندگی می کند و طبیعت مواد غذایی از نظر سردی، گرمی، رطوبت و خشکی آشنایی داشته باشد؛ در غیر این صورت اگر از بهترین و گران ترین موادغذایی هم استفاده کند؛ برای او مفید نخواهد بود.
در بعضی مزاج ها، خوردن یک غذای نامناسب می تواند مشکلات بسیاری را ایجاد کند. برای مثال برخی افراد حتی با خوردن یک خرما بدن شان جوش می زند. حتی ممکن است غذای ناسازگار با مزاج فرد، موجب تغییر در خواب، حالات عصبی، فراموشی، مشکل در هضم غذا و دفع آن، ناراحتی های پوستی و... در او شود. پس برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی باید مزاج خود را شناخته و غذایی مناسب با مزاج تان میل کنید.
اگر مادر طبع فرزندش را بشناسد، می تواند غذاهایی متناسب با طبع نوزاد شیرخوارش بخورد تا نوزاد دچار دل درد و... نشود.
اهمیّت شناخت طبع ها به اندازه ای است که والدین می توانند مشکلات احتمالی فرزندان شان را با توجه به آن، درمان کنند. برای نمونه پرخاشگری، عصبی بودن و بی حوصلگی کودک به علت افزایش گرما و خشکی در بدن او و تنبل یا ترسو بودن کودک به علت افزایش سردی و خشکی در بدن او می باشد که با حفظ تعادل طبع، می توانید به رفع این مشکلات کمک نمایید.

تعریف خِلط

خِلط به معنی آمیختن می باشد. زمانی که غذا در بدن شروع به هضم شدن می کند، با شیره ی گوارشی موجود در کبد مخلوط شده و به مواد مفید در بدن تبدیل می شود. این مواد چهار خلط اصلی موجود در بدن یعنی صفرا، سودا، بلغم و دم را به وجود می آورند.

انواع اخلاط

بدن انسان ها از ترکیب چهار خلط دم، صفرا، سودا و بلغم ساخته می شود. کم یا زیاد شدن هر کدام از این خلط ها در بدن، موجب تغییر شکل در ساختمان بدن، تفاوت در صورت، زیبایی، چاقی یا لاغری، رنگ پوست، شکل و رنگ موها و پنهانی یا آشکاری رگ ها در بدن می شود و نیز توانایی ها و رفتارهای متفاوتی را در انسان به وجود می آورد. به همین دلیل است که هر فردی، دارای اندامی خاص با اشکال گوناگون و تمایلات غذایی، اخلاق، رفتار و علاقه مندی متفاوت است.

خلط دم(خون)

علت به وجود آمدن خلط دم، استفاده از خوراکی های متعادل و سازگار با مزاج است و بیشتر در کبد، قلب و رگ ها ساخته می شود.
از جمله وظایف مهم خلط دم، جریان داشتن در سراسر بدن، رساندن غذا به قسمت های مختلف بدن و گرم و مرطوب نگه داشتن بدن است.

ویژگی های ظاهری افراد دموی

از جمله ویژگی های افراد دموی می توان به سرخ بودن پوست زبان و صورت، داشتن پوست گرم و مرطوب، عرق زیاد، وجود دمل و جوش زیاد در بدن، بالا بودن سرعت رشد مو، نداشتن مشکل گوارشی، شیرین بودن طعم دهان، عادی بودن ترشحات بینی، داشتن لب های کلفت، سنگینی سر و بدن، داشتن احساس خستگی، سنگینی خواب، باهوش، داشتن مداوم وزوز گوش، ناسازگار با محیط های گرم، دارای دست و پا اندام درشت، دارای رگ های برجسته، حرکات بدنی سریع و ناسازگار با خوارکی های گرم و شیرین اشاره نمود.

ویژگی های رفتاری و فکری افراد دموی مزاج

این افراد پر انرژی، علاقه مند به ادبیات و موسیقی، دارای استعداد شاعری، مهربان، شجاع، تنوع طلب و بی علاقه به کارهای تکراری، خوش اخلاق و خوش رو، دوراندیش، شوخ طبع، دست و دل باز و دارای میل جنسی زیاد می باشند.

خلط صفرا

صفرا در لغت به معنای زردی است. این خلط را در قدیم کف خون می گفتند. علت به وجود آمدن خلط صفرا، مصرف غذاهایی با طمع گرم و غذاهای چرب و تند می باشد. از جمله وظایف مهم صفرا، آگاه نمودن فرد از حالت دفع است.

ویژگی های ظاهری افراد صفراوی مزاج

افراد صفراوی مزاج دارای پوست گرم و خشک هستند؛ رنگ پوست، زبان و چشم هایشان زرد است. جوش و آکنه های پوستی، خارش و گرمی دست و پا، طاسی یا ریزش مو در سنین جوانی، احساس خشکی در بینی، فرورفتگی زیر چشم ها، میل به خوردن خوراکی های ترش، یبوست و بواسیر به علت خشکی مزاج، احساس بی حالی در حمام، داغی کف پاها و لذت بردن از نسیم سرد در افراد صفراوی مزاج دیده می شود.

ویژگی های رفتاری و فکری افراد صفراوی مزاج

این افراد دارای پشتکار زیاد، مدیر و منظم، معتقد به برنامه ریزی در کارها، رُک، کم حوصله، عصبانی و پرخاشگر، خشمگین، منفی نگر، پرحرف، علاقه مند به ادبیات و ریاضیات، با اراده، عاشق، حساس، آینده نگر، دقیق در تصمیم گیری، حاضر جواب، با هوش، علاقه مند به ورزش های خشن مثل بوکس، کاراته و...، لجباز، علاقه مند به کشیدن سیگار، ریزبین ( به هر کاری سرک می کشند) و دارای میل جنسی متعادل می باشند.

خلط سودا

علت به وجود آمدن این خلط استفاده از غذاهای گرم با رطوبت کم، هضم نشدن درست غذا و باقی ماندن آن در بدن است و در کبد، استخوان، قلب، روده ها و... ساخته می شود.
به طور معمول خلط سودا از خوردن زیاد چای، قهوه، نسکافه، بادمجان سرخ کرده، گوشت گاو و گوساله، ماست، دوغ، پنیر، شیرینی و ترشی جات ایجاد می شود.
از جمله وظایف مهم سودا، تحریک اشتها، استخوان سازی و تسریع رشد مو و ناخن می باشد.

ویژگی های ظاهری افراد سوداوی مزاج

این افراد دارای ویژگی هایی مثل خون غلیظ و سیاه، پوست تیره، دمل های چرکی، خال سیاه و لک های تیره، حساسیّت های پوستی، بالا بودن سرعت رشد مو، سفید شدن زودرس موها، موهای زاید فراوان، احساس شور یا بی مزه بودن دهان خصوصاً صبح ها، سیری زود هنگام، حساس به خوردن خوراکی های گرم و خشک یا سرد و خشک، امکان ابتلا به یبوست و بواسیر به علت خشکی مزاج، سوزش دهانه ی معده، دیر به دیر بیمار شدن، تیره شدن رنگ ادرار، کوچک بودن عضلات، گرفتگی های عضلانی، درد سیاتیک، بی خوابی و احساس گزگز شدن در بدن می باشند.

ویژگی های رفتاری و فکری افراد سوداوی مزاج

از جمله ی ویژگی های این افراد می توان به ترس و دودلی، بی حوصلگی و افسردگی، منفی نگر، شکاک و مضطرب، ریزبین ( به هر کاری سرک می کشند)، مغرور، عصبی، فکر و خیال زیاد، غصه و خودخوری، زودرنجی، بیزاری از سر و صدا، بی قرار، گوشه گیر، علاقه مند به حسابگری و مسائل فنی، علاقه مند به کارهای ظریف و هنری، جدی، معتقد به برنامه ریزی در همه ی کارها، لجباز، علاقه ی زیاد به مطرح شدن در رسانه های عمومی و..، قهرهای طولانی مدت و کینه ای، تمایل کم به معنویات و علاقه مند به کشیدن سیگار و کم انرژی بودن اشاره کرد. همچنین افراد سوداوی مزاج، خود را از همه کس بالاتر می دانند و میل جنسی زیادی دارند.

خلط بلغم

خلط بلغم در خون و ریه ساخته می شود و علت به وجود آمدن آن استفاده از خوراکی های سرد و مرطوب و کم بودن حرارت بدن به علل مختلف مانند بیماری، مصرف داروی نامناسب و آب و هوای نامناسب می باشد.
بلغم قسمتی از خون است که باعث سفیدی و روشنی رنگ آن می شود. در واقع بلغم جانشین خلط خون است و هرگاه بنا به دلایلی خون از بدن شما خارج شود (مثل ضربه ی چاقو یا بریدگی) بلافاصله بلغم جای خلط خون را می گیرد.
از جمله وظایف مهم دیگر بلغم، آمادگی برای ذخیره سازی چربی اضافه و همچنین مرطوب نگهداشتن بدن برای تأمین رطوبت آن و ایجاد شفافیّت و نرمی در پوست می باشد.

ویژگی های ظاهری افراد بلغمی مزاج

افراد بلغمی مزاج دارای پوست سفید، نرم و روشن، لک و پیس، دندان ناخن های سست و شکننده، خال های سفید و گوشتی، چشم سفید با پف زیر چشم، سفید شدن زودرس موها، پوست سرد و مرطوب، عرق سرد، کند بودن سرعت رشد مو، سرد بودن نوک دست و پاها، رقیق بودن آب بینی، خواب زیاد، زبان مرطوب و سفید، بزاق زیاد چسبنده، عدم تشنگی، ترشی طعم دهان و معده ی ضعیف می باشند. همچنین این افراد، تند غذا می خورند و نبض ضعیفی دارند.
بیماری هایی مانند سینوزیت، تکرر ادرار، سنگ کلیه و ورم پروستات در افراد بلغمی مزاج، بیشتر دیده می شود و بدنشان با خوراکی های سرد ناسازگار است. این افراد در زمستان بد حال می شوند، از سرمای کولر فرار می کنند، به بخاری و پوشیدن لباس های گرم علاقه ی زیادی دارند و زود به زود مریض می شوند.

ویژگی های روحی و فکری افراد بلغمی مزاج

این افراد سست اراده، تنبل، صلح طلب، دارای رفتارهای موذیانه (آب زیرکاهند)، ترسو و محافظه کار هستند. کمتر دعوا می کنند و چرب زبان، شوخ طبع، کینه ای، فراموشکار، دارای میل جنسی ضعیف، ظریف و ریزبین، منظم و دقیق، حسابگر، آرام و گوشه گیر، منطقی و عاقل هستند.

نکته:

از نظر مقدار و اندازه ی اخلاط در بدن، بین خلط سودا و خلط دم رابطه ای معکوس وجود دارد؛ بدین معنا که هرگاه خلط سودا در بدن زیاد شود، خلط دم کم می شود. همچنین بین خلط صفرا و خلط سودا رابطه ی مستقیمی وجود دارد بدین معنا که هر اندازه خلط صفرا در بدن زیاد شود، به دنبال آن خلط سودا نیز بیشتر می شود زیرا خلط صفرا معمولاً سازنده ی خلط سودا است. پس می توانیم بگوییم که یکی از علل لاغری در افراد صفراوی مزاج، می تواند وجود خلط سودا در بدن این افراد باشد.

بهترین اخلاط

بین اخلاط موجود در طبایع، بهترین طبع از نظر جسمانی به ترتیب دموی، سوداوی، بلغمی و صفراوی است، اما از نظر روحی به ترتیب دموی، بلغمی، صفراوی و سوداوی است.
صفراوی مزاج ها به علت گرم و خشک بودن مزاج شان، بسیار کم حوصله هستند ولی سوداوی ها چون سرد مزاج هستند، صبر و استقامت شان در مقابل سختی ها بیشتر از صفراوی هاست؛ بنابراین اراده ی سوداوی ها و صفراوی ها قوی تر است. از طرفی تری مزاج (رطوبت مزاج) معمولاً اراده ی انسان را از بین می برد و بلغمی ها بیشتر از دموی ها تری مزاج دارند. بنابراین ترتیب میزان اراده، چاقی، پرخوری و خوش بینی اشخاص از زیاد به کم عبارتند از:
به ترتیب میزان اراده: سوداوی، صفراوی، دموی، بلغمی.
به ترتیب میزان چاقی: بلغم، دموی، صفراوی، سوداوی.
به ترتیب میزان پرخوری: بلغمی، دموی، سوداوی، صفراوی.
به ترتیب میزان خوش بینی: دموی، بلغمی، صفراوی، سوداوی.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
وب سایت بانوکده در اردیبهشت ماه سال 1392 با رویکرد ایجاد پایگاهی جامع برای بانوان ایران زمین شروع به کار کرد.در طی این سالها با پشتوانه نظرات شما بانوان عزیز کاستی ها را بهبود دادیم.امید است از مطالب بانوکده بهره برده و با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری فرمایید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • بانوکده را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
       

    کانال تماشا بانوکده     
    تبلیغات

    آمار سایت
  • کل مطالب : 2027
  • کل نظرات : 1378
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2749
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 30
  • بازدید امروز : 504
  • باردید دیروز : 52
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 690
  • بازدید ماه : 1,365
  • بازدید سال : 8,252
  • بازدید کلی : 42,606,450
  • دانلود رایگان مجلات خیاطی

    تبلیغات

    آموزش چرم دوزی

    آموزش چرم دوزی