loading...
بـانـوکـده
کتاب های آموزش خیاطی سیما عمرانی

admin1 بازدید : 2498 سه شنبه 09 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

مراقبت از پوست


درست همانند خودتان پوست شما نیز همیشه به یک حالت باقی‌ نمی‌ماند.به وسیله تعداد متعددی از عوامل نظیر تغییر فصول و هورمون ها حالت پوست شما نوسان و تغییر دارد.البته در این میان ژنتیک نیز نقش دارد که در اینجا از آن عبور می‌کنیم.اما طرز زندگی‌ و چگونگی‌ مراقبت از پوستمان عوامل بزرگی‌ در این زمینه هستند.استفاده بیش از حد از مواد آرایشی‌ نامناسب و حتی مناسب میتواند در طول زمان باعث ایجاد تغیرات منفی‌ در پوست شما شود.

 

 


برای مثال استفاده بیش از حد مواد ضد پیری همانند رتینوید (retinoid ) برای پوست‌های معمولی‌ عموما قسمت‌های سالم و بی‌ عیب پوست را تبدیل به مناطقی با حساسیت بالا میکنند.و قبل از اینکه شما بفهمید پوست شما از حالت نرمال به حالت پوست ترکیبی‌ (combination skin) تغییر حالت میدهد

با توجه به وجود تعداد زیادی از محصولات که برای انواع پوست وجود دارد،فهمیدن اینکه کدام محصول برای شما بهترین است همیشه آسان نیست،و برای اینکه شما بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید اول نیازمند این هستید که نوع پوست خود را بشناسید.در اینجا ما با دکتر الیزابت هیل متخصص پوست صحبت کردیم.

 

بهترین راه برای تشخیص نوع پوست چیست؟بر اساس گفته‌های دکتر هیل شما مجبورید که به پوست خود توجه کنید.ایشان گفتند که در واقع آزمایش لیتموس (ترنسل) وجود ندارد.اگر شما دائما پوستتان دارای لک می‌باشد احتمالا پوستتان چرب است.اگر پوست شما توان تحمل انواع مواد آرایشی‌ را ندارد شما به احتمال زیاد پوست حساسی دارید.از راهنمایی‌های زیر برای اینکه بفهمید شما در کدام محدوده هستید استفاده کنید.به یاد داشته باشید که ممکن است شما دارای ویژگی هایی از انواع پوست داشته باشید.این امر عادی است.

 

برای همه نوع پوست:

 

نصیحت ما این است:کرم ضد آفتاب.بر اساس گفته‌های دکتر هیل یکی‌ از چیزهایی که جدا از انواع مختلف پوست باید داشته باشید کرم ضد آفتاب است.هر کسی‌ از پوست خیلی چرب تا پوست خیلی خشک میتواند از کرم ضد آفتابی که برای آنها مناسب است استفاده کنند،هر چقدر عوامل محافظت کننده پوست (SPF ) در کرم بیشتر باشد مرغوبتر است و پوست شما را از پیری حفظ می‌کند.

 


 

پوست‌های حساس:

 

پوست‌های حساس معمولا به صورت خشک،پوسته پوسته و دارای خارش می‌باشد.این پوستها همچنین در مقابل باد و نور خورشید سریعاً می‌سوزد،اغلب گر می‌گیرد و معمولا توسط شرایط اب و هوایی،مواد شیمیایی یا هر محصولی به طور کلی‌ واکنش نشان میدهد.

 

برنامه:

 

تمیز کردن:دکتر هیل پیشنهاد می‌کند که از تمیز کننده‌ها و پاک کننده‌های زبر برای تمیز کردن پوست خود اجتناب کنید.آنها باعث تخریب بیشتر پوستهای حساس میشوند.به جای آن از پاک کننده‌های بدون عطر،فاقد مواد آلرژی زا و بدون صابون استفاده کنید.برای درمان جوش‌ها محصولات شامل آلفا هیدوکسی اسید (alpha-hydoxy) و گلیکولیک اسید (glycolic acid) را حذف نمایید و این مناطق را با بتا هیدروکسی ( beta-hydroxy) و سالیسیلیک اسید (salicylic acid ) تست کنید،این دو مورد آخر که ذکر کردیم بهتر با پوست‌های حساس سازگاری نشان میدهد.

 

مرطوب کردن: مرطوب کردن پوست‌های حساس بسیار مهم است.بر اساس گفته دکتر هیل هر چه مرطوب کننده ما غلیظ تر باشد بهتر است.بهترین زمان مصرف کرم‌های ضدّ آفتاب اول صبح می‌باشد و کرم‌های مرطوب کننده نیز در شب برای مرطوب نگه داشتن پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

نکات اضافه: از موادی که باعث تحریک بیشتر پوست شما نظیر سدیم لریل سولفات ( sodium lauryl sulfate ) و محصولات دارای الکل و مواد معطر خودداری کنید.

 


 

پوست‌های ترکیبی‌ :

Combination


پوست های ترکیبی‌ رایج‌ترین نوع پوست می‌باشد و از هر فردی به فرد دیگر متفاوت است.شما ممکن است در نقاط بینی‌،پیشانی و چانه پوستتان چرب باشد ولی‌ در بقیه نقاط بدن پوستتان خشک باشد.یا فقط ممکن است شما در ناحیه دهان و چشم دارای پوستی‌ خشک و حساس باشید.بعضی‌ از این نوع پوستها نسبت به مواد آرایشی‌ واکنش بهتری نشان میدهند در حالی‌ که برخی‌ دیگر از مناطق بدن ممکن است تحریک شوند..

 

برنامه:

 

تمیز کردن: هدف و ایده در این نوع پوست این است که بدون آسیب رساندن به نقاط حساس بیشترین استفاده را از محصولات بهداشتی ببریم.شما نیازی نیست که کل صورت خود را از مواد تمیز کننده بپوشانید و بهتر است که از برس‌های تمیز کننده فقط جاهایی که نیاز است استفاده کنیم.برای نقاط چرب بدن آنها را با محصولات ضد آکنه یا مواد ملایم فاقد صابون شستشو دهید یا کلا از محصولی استفاده نکنید.از استفاده از رتینوید‌ها در نقاط خشک بدن دوری کنید.

 

مرطوب کردن:شما نباید در سراسر صورت خود از مرطوب کننده‌ها استفاده کنید.اما در قسمت زیر چشم‌ها شما میتوانید در صورت عدم وجود اکنه و جوش از این مرطوب کننده‌ها استفاده کنید.

 

نکات اضافه: برای پوستهای ترکیبی‌ هوشیار بودن نسبت به نوسانات محیطی‌ و بدن بسیار مهم می‌باشد.تغیرات هورمونی یا فصلی ممکن است باعث شوند پوست شما در مقاطع مختلفی‌ از سال به طور متفاوتی واکنش نشان دهند.در تمام طول عمر زندگیتان این جریان تغییر می‌کند.

 


مراقبت از پوست 

پوست های چرب:

این نوع پوست با نشانه‌ هایی نظیر درخشندگی و چربی‌ اضافه (مخصوصا در نواحی بینی‌ و پیشانی)،جوش،و روزنه‌های بزرگ و قابل دید در پوست شناخته میشوند.اگر شما به طور دائم صورتتان دارای لک می‌باشد و جوش‌های شما بیشتر از جوش‌های زمان نوجوانی می‌باشد به احتمال زیاد پوست شما چرب می‌باشد


برنامه:

 

تمیز کردن:دکتر هیل می‌گوید: "ماده مورد علاقه من برای پوستهای چرب سالیسیلیک اسید (salicylic acid) می‌باشد.این ماده بزرگ تر از آلفا هیدروکسید  اسید (alpha-hydroxy acid) می‌باشد.به این معنی‌ که منافذ به جای مانده از جوش‌ها را بهتر میتواند پوشش دهد.

 

مرطوب کردن: به یاد داشته باشید که پوست چرب داشتن به این معنی‌ نیست که شما نباید از مرطوب کننده‌ها استفاده کنید.

 

نکات اضافه: پوست‌های چرب ماندگاری بهتری دارند.افراد زیادی که دارای پوست چرب هستند در طول مدت زمان زیادی چین و چروک کمتری را به خود می‌بینند.پوست‌های چرب همچنین توانایی تحمل بیشتری به مواد ضد پیری نظیر رتینوید (retinoids) دارند.

 


 

پوستهای معمولی‌:

 

افراد دارای این نوع پوست خوش شانس هستند.در حالی‌ که این نوع پوستها معمولا به طور ثابتی دارای مقدار زیادی جوش نمی‌باشند اما از خشکی پوست و لک دار شدن نیز در مصونیت نیستند.اگر شما میتوانید از همه نوع مواد بهداشتی بدون اینکه پوستتان تحریک شود استفاده کنید شما دارای پوست معمولی‌ هستید.

 

برنامه:

 

تمیز کردن:شما با این نوع پوست قابلیت این را دارید که از هر نوع تمیز کننده ای‌ که مایل می‌باشید استفاده کنید.در این صورت فقط در روز ۲ بار این کار را در صبح و شب انجام دهید.

 

مرطوب کردن:برای مرطوب کردن نیز توصیه میشود ۲ بار در روز،صبح و شب این کار را انجام دهید.محصولات بر پایه آب یا روغن را آزمایش کنید.هر دوی آنها برای پوست شما مناسب است.

 

نکات اضافه:گرچه این نوع پوست توانایی تحمل انواع مواد مختلف را دارد ولی‌ زیاده روی نکنید.مراقب خشکی پوست خود وقتی‌ از مواد ضد پیری استفاده می‌کنید باشید.

 


 

پوست‌های خشک:

 

ترک در پوست،نقاط زمخت و خشن،خارش،حساسیت نسبت به موادی که اکثر مردم به آنها واکنش منفی‌ نشان نمی‌دهند...اینها همه نشانه‌ این است که شما دارای پوست خشک هستید.دیگر نشانه‌ ها: صورت شما چرب نمی‌باشد،پوست دست و پاهای شما به شدت خشک می‌باشد.

 

برنامه:

 

تمیز کردن:همانند پوست‌های حساس از تمیز کننده‌های زبر دوری کنید.از تمیز کننده‌های بدون صابون نظیر ستافیل (Cetaphil) استفاده کنید.

 

مرطوب کردن:افراد با پوست خشک شدیدا نیازمند مرطوب کردن پوست خود هستند.توصیه میشود از مرطوب کننده‌های غلیظ حاوی سرامید (ceramide) استفاده کنید.این ماده یکی‌ از اجزا سازنده پوست ما می‌باشد.این ماده باعث حفظ سلول‌ها در کنار یگدیگر میشود و باعث میشود که پوست شما مرطوب باقی‌ میماند.

 

منبع: بانوکده

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
وب سایت بانوکده در اردیبهشت ماه سال 1392 با رویکرد ایجاد پایگاهی جامع برای بانوان ایران زمین شروع به کار کرد.در طی این سالها با پشتوانه نظرات شما بانوان عزیز کاستی ها را بهبود دادیم.امید است از مطالب بانوکده بهره برده و با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری فرمایید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • بانوکده را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
       

    کانال تماشا بانوکده     
    تبلیغات

    آمار سایت
  • کل مطالب : 2027
  • کل نظرات : 1378
  • افراد آنلاین : 11
  • تعداد اعضا : 2749
  • آی پی امروز : 396
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 802
  • باردید دیروز : 32
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 875
  • بازدید ماه : 2,450
  • بازدید سال : 12,908
  • بازدید کلی : 42,611,106
  • دانلود رایگان مجلات خیاطی

    تبلیغات

    آموزش چرم دوزی

    آموزش چرم دوزی